Резултатите от проучване, проведено от ING Group, показват, че 90% от потребителите биха искали да управляват по-добре парите си. Това, което пречи на повечето от тях да го правят е, че или не знаят откъде да започнат, или не знаят откъде да получат необходимата информация. Изследването, в което са участвали над 5 000 човека от 10 страни в Европа, САЩ, Латинска Америка и Азия, измерва финансовата грамотност на потребителите и как тяхната финансова интелигентност („FQ”) се отразява на нагласите, поведението и емоционалното благосъстояние на запитаните.Отговорите на респондентите определят принадлежността им към един от четири профила на финансова грамотност: отличен, добър, основен и слаб.
Изабел Конър, маркетинг мениджър на ING Group, коментира: „Обнадеждаващо е да се види как толкова много хора желаят да планират финансите си по-добре. С помощта на много инициативи по цял свят ние даваме възможност на хората да се научат да управляват парите си по-ефективно. Проучването ни установи, че хората с по-висока финансова грамотност следят активно средствата, с които разполагат, спазват по-висока финансова дисциплина и извършват задълбочени проучвания преди да вземат финансови решения.”
Тестът за финансова грамотност на ING показва, че 63% от участниците имат основна финансова грамотност, т.е. съвсем начални познания в областта на финансите. Хората от тази група се стремят да приложат на практика базови финансови концепции като спестяване за пенсиониране и спестяване за кризисни ситуации. По-малко от 60% от потребителите спестяват за годините след пенсиониране, като този показател варира за различните страни. Например едва 44% от запитаните от Испания спестяват за пенсия срещу 79% от респондентите от Индия – доказателство за сериозни различия в културата на страните.
Универсалната житейска мъдрост, на която ни учат от малки, е: „не харчи повече пари, отколкото имаш”. Въпреки това над 55% от запитаните са изтеглили заем, а 25% не успяват да се вместят в бюджета си. Като допълнение, проучването показва, че една трета от отговорилите нямат заделени средства за кризисни ситуации и не са подготвени да покрият неочакван разход от 1000 евро. Потребителите в Индия са най-добре подготвени за финансова криза, докато респондентите от САЩ имат най-слаба подготовка.
Проучването на ING разкрива наличието на връзка между финансовата грамотност на човека и неговото емоционално здраве. По-грамотните финансово хора по-често изпитват чувство на щастие, и обратно - по-неграмотните във финансово отношение, както и тези със заеми, по-често са подложени на силни отрицателни емоции, свързани със страх, вина и срам.
Проучването показва още, че като цяло мъжете имат по-висока финансова култура от жените, а младите хора показват по-високи резултати. Азиатските потребители са много по-запознати с финансите и показват най-силно желание да учат повече.
Доколко финансово грамотни са българите и къде попадат в международен план по този показател ще бъде ясно през месец февруари, когато ще приключи проучване на ING в България. „Нашата цел е да помагаме на своите клиенти да планират финансовото си бъдеще. Проучването на финансовата грамотност на българите ще ни помогне да разберем още по-добре нуждите на нашите потребители и да разширим възможните решения за управление на личните им финанси” – заяви Николай Стойков, главен изпълнителен директор ING Пенсионно осигуряване и управител на ING Животозастраховане.