KBC logo
arrow
contacts icon contacts icon

Contact us

online clients widget icon online clients widget icon

Digital Portal

piece price piece price

Unit Value

calculator widget icon calculator widget icon

Pension Calculator

Проучване на ING хвърля светлина върху нагласите и поведението при управлението на личните финанси

24 март 2015

Резултатите от проучване, проведено от ING Group, показват, че 90% от потребителите биха искали да управляват по-добре парите си. Това, което пречи на повечето от тях да го правят е, че или не знаят откъде да започнат, или не знаят откъде да получат необходимата информация. Изследването, в което са участвали над 5 000 човека от 10 страни в Европа, САЩ, Латинска Америка и Азия, измерва финансовата грамотност на потребителите и как тяхната финансова интелигентност („FQ”) се отразява на нагласите, поведението и емоционалното благосъстояние на запитаните.Отговорите на респондентите определят принадлежността им към един от четири профила на финансова грамотност: отличен, добър, основен и слаб.
Изабел Конър, маркетинг мениджър на ING Group, коментира: „Обнадеждаващо е да се види как толкова много хора желаят да планират финансите си по-добре. С помощта на много инициативи по цял свят ние даваме възможност на хората да се научат да управляват парите си по-ефективно. Проучването ни установи, че хората с по-висока финансова грамотност следят активно средствата, с които разполагат, спазват по-висока финансова дисциплина и извършват задълбочени проучвания преди да вземат финансови решения.”
Тестът за финансова грамотност на ING показва, че 63% от участниците имат основна финансова грамотност, т.е. съвсем начални познания в областта на финансите. Хората от тази група се стремят да приложат на практика базови финансови концепции като спестяване за пенсиониране и спестяване за кризисни ситуации. По-малко от 60% от потребителите спестяват за годините след пенсиониране, като този показател варира за различните страни. Например едва 44% от запитаните от Испания спестяват за пенсия срещу 79% от респондентите от Индия – доказателство за сериозни различия в културата на страните.
Универсалната житейска мъдрост, на която ни учат от малки, е: „не харчи повече пари, отколкото имаш”. Въпреки това над 55% от запитаните са изтеглили заем, а 25% не успяват да се вместят в бюджета си. Като допълнение, проучването показва, че една трета от отговорилите нямат заделени средства за кризисни ситуации и не са подготвени да покрият неочакван разход от 1000 евро. Потребителите в Индия са най-добре подготвени за финансова криза, докато респондентите от САЩ имат най-слаба подготовка. 
Проучването на ING разкрива наличието на връзка между финансовата грамотност на човека и неговото емоционално здраве. По-грамотните финансово хора по-често изпитват чувство на щастие, и обратно - по-неграмотните във финансово отношение, както и тези със заеми, по-често са подложени на силни отрицателни емоции, свързани със страх, вина и срам.
Проучването показва още, че като цяло мъжете имат по-висока финансова култура от жените, а младите хора показват по-високи резултати. Азиатските потребители са много по-запознати с финансите и показват най-силно желание да учат повече.
Доколко финансово грамотни са българите и къде попадат в международен план по този показател ще бъде ясно през месец февруари, когато ще приключи проучване на ING в България. „Нашата цел е да помагаме на своите клиенти да планират финансовото си бъдеще. Проучването на финансовата грамотност на българите ще ни помогне да разберем още по-добре нуждите на нашите потребители и да разширим възможните решения за управление на личните им финанси” – заяви Николай Стойков, главен изпълнителен директор ING Пенсионно осигуряване и управител на ING Животозастраховане. 
Back to all news