80 ученици от 20 града от цялата страна участваха в иновационен лагер и решаваха казус, свързан с повишаване на грамотността на младите хора за управление на личните им финанси. В групи по пет и по шест, учениците генерираха идеи за създаване на иновативен продукт – услуга в сферата на пенсионното осигуряване, животозастраховането и инвестиционното планиране, насочен към млади хора на възраст 15-29 години. Учениците в Иновационния лагер „Социални иновации“ 2019 г. се изправиха пред казус как да помогнат на повече младежи в тази възрастова група да управляват по-добре личните си финанси и да планират разумно бъдещето си във финансов аспект. Екип от осем бизнес доброволци от NN България подкрепи учениците в търсенето на съвременни решения. Събитието се организира от JA България и Министерство на образованието и науката, в партньорство и с NN България.
На първо място в двудневното събитие журито определи отбор „САМ“, в който участваха Дарислав Николаев Михайлов, ПГТ "Макгахан", София, Павел Франц Коков, СУ Св. Паисий Хилендарски, Пловдив, Шахсие Муса Ръджова, ПГ "П.Р.Славейков", Якоруда, Яница Валентинова Иванова, СУ "Димитър Благоев", Провадия, Памела Десиславова Стоянова, ПГ ''Проф. д-р Асен Златаров'', Видин. „Идеята ни впечатли журито с това, че предлагаме комплексно решение, базирано на популярна игра сред младите хора, чрез която участниците учат и повишават своята финансова грамотност с всяко преминато ниво. Основен герой в играта е пчела, която събира точки и това може да помогне за отпускане на стипендия в университет например.“ - сподели отборът-победител при получаването на наградата.
На второ място журито класира идеята на екип „No Limit Crew“, на Нанси Веселинова Ангелова, Национална финансово-стопанска гимназия, София, Наталия Ангелова Делчева ПГТ "Александър Паскалев", Хасково, Ивана Бисерова Асенова, Професионална гимназия „Асен Златаров“, Видин, Невена Петкова Иванова, СУ "Тодор Кирков", Ловеч, Нели Димитрова Тоскова, Национална търговска гимназия, Пловдив, Нели Добромирова Йорданова, СУ "Димитър Благоев", Провадия. Предложението на екипа беше за ден на отворените врати и персонализирани консултации лице в лице с потенциални клиенти. Идеята впечатли с това, че освен технологии, на които се базират изчисленията по време на предоставяната услуга, контактът лице в лице с младите хора ще помогне за устойчиво въздействие върху планирането на техните лични финанси.
Отбор Statera страна трети с идеята си за приложение за телефон, което чрез чат бот представлява виртуален финансов консултант. Членове на екипа са Анна Иванова Пенчева от ПГ по икономика „Алеко Константинов“ – Кърджали, Антоан Петров Францов, СУПНЕ „Фридрих Шилер“, Русе, Апостол Петров Синапов, СУ „Св. Паисий Хилендарски“, Пловдив, Атанас Руменов Георгиев, ПЗГ ,,Добруджа", Силистра, Божидар Владимиров Вълков, ПГАСГ "Арх. Камен Петков", Пловдив, Борис Цветанов Попов, СУПНЕ „Фридрих Шилер“, Русе.
8 бизнес доброволци от екипа на NN подкрепиха учениците в работата им, представяйки им разнообразието от услуги и решения в сферата на животозастраховането и пенсионното осигуряване, принципите, по които функционират тези финансови решения, и какви нужди могат да удовлетворяват. „Впечатлена съм от знанията и подготовката на учениците, участващи в лагера. Общувах с всички екипи и oчаквам иновативният елемент от работата на отборите да бъде в областта на маркетинга. Стремежът на учениците е да направят продуктите по-разбираеми и лесни за възприемане.“ – сподели Катерина Шишкова, финансов консултант от NN България, която се включи като бизнес доброволец. В допълнение, Ясер Ел Амин, консултант по лични финанси от NN България, също ментор в лагера, каза: „Хареса ми, че всички екипи работят по конкретен проблем. Учениците бяха доста запознати с материята; имат разбиране за нещата. От мен, като ментор, търсеха помощ за начална оценка на това дали идеята им е осъществима“.
В края на втория ден отборите представиха идеите си пред жури в състав Милена Стойчева, изпълнителен директор на JA България, Красимир Маринов, Маркетинг мениджър на NN България, Емилия Трухчева, дипломиран финансов консултант и мениджър на агенция в NN България. Част от журито беше и националната комисия на състезанието в състав Мита Георгиева – научен консултант към „Джуниър Ачийвмънт България”, Йордан Цоканов – директор на СУ „Васил Левски”, Бяла Слатина, Галя Димитрова, зам.-директор на ДФСГ „Интелект”, Плевен, Стефка Маноилова – зам.-директор на 137 СУ „Ангел Кънчев”, София.
Членовете на журито споделиха, че са изключително радостни от отличната подготовка на отборите, както и детайла на познанията в сферата на личните финансите. „В хода на представянето си пролича, че всички отбори са направили своите предварителни проучвания относно спецификите на продуктите. Въпреки че участниците мислеха в посока на дигитални иновации, важното е, че те отдадоха заслуженото и на личния контакт и консултиране, а комбинирането на двете добавя стойност на предложенията.”, сподели Красимир Маринов, маркетинг мениджър на NN България.
Победителите от трите отбора бяха наградени от екипа на JA България, NN България, както и националната комисия на състезанието, които поздравиха младежите за иновативните идеи и успеха на отборите им. В рамките на индивидуално класиране от първи и втори етап на състезанието бяха наградени на първо място Александър Тонев Вутов от ПГТ „Александър Паскалев“, Хасково, на второ място Анна Иванова Пенчева от ПГ по икономика „Алеко Константинов“, Кърджали и на трето място Георги Петров Игнатов, СУ „Св. Паисий Хилендарски“, Пловдив. Те получиха сертификати от страна на г-жа Таня Михайлова, Заместник-министър на образованието и науката, както и стипендии от страна на МОН.