Изследване сочи, че много от хората във Великобритания смятат, че знанията в сферата на икономиката могат да им помогнат да управляват по-добре парите си.
Икономиката заема основно място във всекидневния живот и повечето хора са наясно с това. Знанията за икономиката, обаче, рядко излизат извън икономическата сфера и затова мнозина не вярват на икономистите, сочи ново проучване.
В изследването на университета в Бристол участвали 1715 души на възраст над 18 години. То установило, че 56% от анкетираните биха искали да подобрят знанията си в сферата на икономиката, за да могат да управляват по-добре личните си финанси, 48% казват, че биха искали да разбират повече от икономика, за да могат по-лесно да решават за кого да гласуват на избори, а 44% от анкетираните казват, че това ще им помогне да разберат по-добре света, в който живеят.
Четирима на всеки пет анкетирани (83%) смятат, че икономиката има голямо значение в ежедневието, но въпреки това повечето от тях знаят твърде малко за това с какво точно се занимават икономистите. Само около половината от участващите в проучването казват, че четат икономически статии повече от веднъж седмично, а 36% отговарят с „никога“ или „рядко“ на въпроса „Обръщате ли внимание на икономическите новини в медиите?“.
Въпрос на лично мнение?
Съществува един голям проблем с доверието - около половината от хората участвали в проучването смятат, че възгледите на икономистите се основават на личните и политическите им възгледи, а не на твърди данни или анализи.
Марк Клифи, главен икономист на ING Банк, смята, че много хора имат желание да научат повече за икономическата сфера, за да може това да им помогне в ежедневието. "Икономистите трябва да направят работата си по-прозрачна за обществото. Част от проблема, особено когато става въпрос за скептицизъм по отношение на икономиката и икономистите, може да бъде дисциплината на прогнозирането.“, отбелязва Клифи.
На въпроса какво правят икономистите, почти две трети от респондентите отговарят, че икономистите се занимават с прогнози. Само 26% от тях знаят, че икономистите съветват правителствената политика, а 33% знаят, че те могат да имат роля в регулирането на индустрията.
"Пред демокрацията стоят много препятствия, но нека лошата комуникация в икономическата сфера не бъде едно от тях“, казва Анди Рос, преподавател в лондонски университет. "Изникват много въпроси за нашата професия, на които трябва да обърнем внимание, ако искаме икономиката да окаже по-голямо въздействие върху обществото ни", споделя Рос.
Запознати ли са хората достатъчно?
Проучването попита респондентите какво знаят за икономиката и кои са източниците им на информация, свързана с икономическата сфера.
Само 55% от анкетираните смятат, че разбират икономическите последици от спада на валутния курс на паунда или съкращенията на държавните разходи, а 42% твърдят, че разбират икономиката на Великобритания, която напуска Европейския съюз.
50-65% от анкетираните мъже казват, че разбират от икономика в зависимост от темата. Процентите при жените, твърдящи същото е 28-38%.
От всички анкетирани, почти две трети (64%) посочват, че никога не са изучавали икономика, а 75% са съгласни, че темата трябва да се преподава в училищата. "Разбирането на начина, по който хората възприемат икономиката, е жизненоважно, ако искаме да им помогнем да вземат по-добри решения относно финансите си", казва икономистът Марк Клифи.
Даян Койл, професор по икономика в Университета в Манчестър казва, че икономистите трябва да се ангажират повече с широката общественост. "Не само за да разбират от икономика, но да разбират и притесненията и въпросите, които хората имат относно нашата работа и влияние", казва Койл.
Близо две трети (64%) от анкетираните смятат, че правителството трябва да изслуша съветите на икономистите, когато става въпрос за националната и световната икономика.
Запитани къде биха търсили новини или статии, свързани с икономическата сфера, 26% казват, че биха търсили в сайтове като Би Би Си и в специализирани сайтове като "Файненшъл таймс", 20% посочват Google, а 6% посочват като източник на информация социалните мрежи.
В заключение Марк Клифи казва: "Тъй като повечето хора получават икономическа информация предимно от цифрови канали, точно това е мястото, където икономистите трябва да се съсредоточат".