Случвало ли ви се е да отидете до супермаркета за яйца и картофи и да се върнете вкъщи с торби, пълни с шоколадови бисквити, 18 ролки кухненска хартия и желирани бонбони?
Когато пазарувате лесно може да се окаже, че сте изхарчили повече от планираното. Предлагаме ви няколко съвета за това как да се придържате към списъка си за пазаруване.
Съвет №1: Пазарувайте само със списък
Избягвайте да купувате допълнителни продукти - дори да са на промоция.
Колкото повече, толкова по-добре?
Количките за пазаруване в супермаркетите, изобретени през 1938 г., са много удобни. Въпреки това, те насърчават хората да купуват повече продукти, докато пазаруват. Следователно в по-големите супермаркети, където има запаси от много и разнообразни продукти, още по-лесно може да се окажете в преразход.
Продуктово позициониране
Според проучване подредбата на продуктите в магазина оказва реален ефект върху пазаруването. Продукти като млякото или хляба, обикновено са разположени към края на магазина. Така на клиентите се налага да преминат покрай рафтове с разнообразни продукти, преди да намерят това, което искат. Най-евтините предложения са по-трудно видими и достижими – обикновено са разположени на най-ниския рафт, докато продуктите, които търговците искат да продадат често се намират на нивото на очите. Ако потребителите са добре запознати с тези стратегии, това ще им помогне да избегнат харченото на средства за допълнителни и непредвидени покупки.
Съвет №2: Изчислете разликата
Използвайте функцията калкулатор на мобилния си телефон - или дори си носете калкулатор в супермаркета.
Пресмятайте всичко
Някои предложения са създадени, за да проверят математическите ви умения. Понякога отстъпките не могат да бъдат сравнявани с други продукти или други опаковки. Например, втори продукт може да се предлага с 70% отстъпка. Това предложение може да се представя на потребителите като „добра сделка“, но дали наистина е така?
Размери, които не са икономични
По-големият пакет може да изглежда по-евтин, но си струва да се замислите преди да го купите. Дали наистина ви е необходимо толкова голямо количество, ако продуктът е нетраен? Ако не ви е нужен се оказва, че реално няма да спестите нищо от покупката. Особено ако излезе, че големите опаковки в действителност не са по-евтини за брой или за количеството, в което се предлагат. Проверете етикетите на рафтовете внимателно, потърсете цената на килограм или друга стойност и сравнете с подобни продукти, в други магазини или онлайн.
Съвет №3: Избягвайте пазаруване, когато сте под емоционален афект
Когато сте гладни, стресирани или в друго крайно емоционално състояние, по-добре не вземайте решения за покупки. В такива моменти вие сте по-склонни да търсите продукт, който задоволява моментното ви желание.
Разум и чувства
Търговците често имат за цел да повлияят на зрението и обонянието, да насърчат чувствата, които на свой ред да направят конкретни покупки по-привлекателни. Представете си, например, пекарна, от която се носи аромат на прясно изпечен хляб, който привлича случайните минувачи. Изследванията потвърждават, че използването на мека светлина или подходяща музика може да направи пазаруването по-привлекателно и да насърчи клиентите да разглеждат по-дълго.
Както в рекламата?
Опаковката може също да играе важна роля и то не само защото продуктите имат етикети с привлекателен дизайн. Предварително опакованите продукти обикновено притежават внимателно формулирани, но неясни описания като "здравословен" или "ниско съдържание на мазнини". Това може да насърчи купувачите да изберат бързо точно тези продукти, без да четат пълното съдържание на продукта. Специално тази стратегия се оказва особено ефективна, ако бързате, а възможностите за избор са твърде много.
Съвет №4: Просто пазарувайте по-рядко
Пазаруването често, но в по-малки количества може да ви се струва удобно, но също така е вярно, че всяко посещение в супермаркета е ново изпитание за вашата воля. Изследванията показват, че честото вземане на решения е уморително и пречи на способността за внимателно обмисляне.
Защо отново да купувате повече?
Въпреки че програмите за лоялност може да ви помогнат да спестите пари, събирането на точки и отстъпки изкушава потребителите да се върнат в определен супермаркет. Когато това се случи и инерцията ви завладее, има опасност да се ограничите с познатите стандартни опции, пропускайки по-добра сделка.