Интернет като място за реклама
30 март 2015
Вече има сайтове, които могат да се похвалят с добра посещаемост и са атрактивни за рекламодателите. Проблемите при Интернет рекламата са свързани основно с ефективността.
Това, което българският Интернет рекламен пазар основно предлага е awareness, тоест съзнаването, че нещо съществува. Какво означава това? Ако подредим различните състояния на клиента, ще се получи пирамида: на първо ниво поставяме осъзнаването, че нещо съществува (awareness), след него идва знанието (knowledge), следва харесването (liking), на по-горното стъпало се класифицира предпочитанието (preference) и най-отгоре стои купуването (buying). Целта на рекламодателя е да се стигне до последното ниво; технически обаче в момента сме ограничени до второ ниво, тъй като няма достатъчно средства за търговия по Интернет.
Така че едно е да има места, където да се публикуват реклами, друго е те да са ефективни. Как обаче да измерим ефективността? Хитовете се измерват много лесно. Тези, които са кликнали – също. Не е това, което интересува рекламодателите. Няма ги средствата, които да измерват влиянието на тези рекламни форми, важен е реалния резултат. Въпросът е какво да се направи за да се избегне това.
Що се отнася до формата на самата реклама, банерът е най-често използваната форма за онлайн реклама. Само че тя е най-малко ефективна, според международни изследвания. Най-ефективен е e-mail (слагане на съобщение в e-mail) и аудио-видео рекламата. След това e “intermercial” (у нас все още не се практикува) – това е прозорец, което се появява по време на трансфера между две страници, тоест преди да се е заредила съответната страница; човек, е принуден да я види.
Друг проблем е свързан с потребителите – може да има 100 000 посетители на даден сайт, но нито един от тях да не те интересува като клиент. Затова трябва да прави “customisation” (нагаждане, пригодяване) на рекламата.
Съществуват средства как да се проследи, кой е посетил сайта като се използва IP адреса. След това се “записва” следното: “този човек се интересуваше от това и това нещо”. В световен мащаб вече има доставчици на такива услуги, но все още не и тук. Каква е ползата от това “проследяване”? Рекламодателят казва “искам рекламата на този сайт да се показва само на потребители с даден профил и съответно да плащам само за тях”. След като потребителят посети сайта, IP адреса му бива разпознат. Сайтът изпраща запитване за профила на този IP адреса на доставчика на услугата. Резултатът е от типа “да, този човек беше тук и се интересуваше от спорт и коли”, примерно и съответно рекламата, която ще се покаже на екрана ще бъде съобразена с профила на потребителя, което силно покачва ефективността.
Стои и въпросът колко и какви хора в България използват Интернет. Резултатите са доста противоречиви. Не може три агенции да дадат разлика от 10 процента при резултатите!
Медиасвят
Обратно към всички новини