На 10 и 11 април се проведе първото издание на националното състезание „Практични финанси“, което обединява усилията на образователни институции, бизнес организации и неправителствения сектор за повишаване на нивото на финансовата грамотност в страната. Форматът, който се реализира с подкрепата на NN и с участието на доброволци от компанията, отново е администриран от Джуниър Ачийвмънт България, но от тази година е част от календара на олимпиадите и националните състезания на Министерството на образованието и науката (МОН) - признание за важността на развитието на предприемаческото и финансовото образование.
Казусът, който решаваха 12-те ученически екипа в надпреварата, беше вдъхновен от първата приета през м. февруари 2021 г. Национална стратегия за финансова грамотност.
По време на състезанието учениците имаха за задача да влязат в ролята на стажанти от Министерството на финансите, които да изследват поведението на уязвими групи (временно и трайно безработни лица; лица с ниски доходи; лица с ниска степен на образование; лица, живеещи в малките и отдалечени населени места; лица в предпенсионна и пенсионна възраст; и други) и да увеличат интереса и тяхната ангажираност към повишаване на финансовата им грамотност посредством добра комуникационна кампания.
Победителите и техните идеи
Национална комисия в състав Мита Георгиева – Председател; Галя Димитрова – зам.-директор ДФСГ „Интелект“, гр. Плевен; Красимир Маринов – Маркетинг мениджър на NN България; Виктория Блажева – Първи вицепрезидент на UniCredit Bulbank, и Димитър Димитров – Зам.-управител BNP Paribas Personal Finance, определи победителите:
1-во място: „BG финанси“ с ментор Николай Милушев от агенция Сердика на NN
Отборът предлага реализирането на комуникационна кампания “Знание = на успех”. В основата е театрална постановка за последствията от финансовата неграмотност. Целевата група са трайно безработни хора на възраст между 20 и 35 години, а цялостен профил на тяхното поведение ще бъде изготвен на база взаимодействие с бюрата по труда. Сценарият на пиесата е по действителен случай, като сюжетът представя ежедневието на четиричленно семейство – баща, майка и две сестри, едната от които е в неравностойно положение поради проблеми с опорно-двигателния апарат, а другата – безработна, егоистична и неблагодарна. Семейството съществува в крайна бедност, поради съвкупността от грешните си решения и липсата на знания. Екипът предвижда поредица от представления, които да въздействат, представяйки различни житейски ситуации, довели до лошо финансово благосъстояние.
2-ро място: „Ние, финансистите“ с ментор Аделина Анастасова от Централен офис на NN
Кампанията на отбора е под надслов „Финансово бъдеще от големи за малки“ и е насочена към деца от ромски произход, чиито семейства имат ниски доходи и ниско ниво на финансова образованост. Целта е да се използват интересни и иновативни образователни методи (клипчета, скечове, семинари по места), така че по-големи ученици да въведат своите по-малки връстници в света на финансите. За подготовката на учениците-обучители ще бъдат привлечени доброволци – експерти по финанси, представители на бизнеса, обучени представители на бюрата по труда и хора, които в момента изучават финанси. Лица на кампанията ще са популярни и успели хора от малцинствата.
3-то място: „Creative Girls“ с ментор Людмила Петрова, BNP Paribas Personal Finance
Отборът предлага провеждането на комуникационна кампания с име „Желание за по-добро бъдеще“. Екипът използва посланието „Твоят живот – твоите финанси. Бъди разумен и помисли за бъдещето си“, за да въздейства на младежи между 15 и 19 години, завършващи средно образование, без квалификация и без специални познания, при които финансовата грамотност е на едно от най-ниските нива в Европа. Комуникационните канали за достигане до целевата група са разнообразни (Instagram, Facebook и TikTok, вкл.организирани лагери, семинари, онлайн предизвикателства и възможности за печелене на точки, които да се използват за определени покупки). Измежду интересните финансови слогани, които екипът предлага са: FINAnce и Deposit Queen, които да се разпространяват посредством партньорство с онлайн магазина Pocket Science.