Настаняването на дивана, за да проследите последните обрати в сюжета и да откриете кой герой е хванат в крачка е забавно, но може ли да бъде и образователно?
Гледането на сапунени сериали често ви доставя удоволствие, но едновременно с това ви кара да се чувствате гузни. Едно ново интригуващо изследване за Световната банка показва, че феновете на сапунените сериали всъщност могат да си вземат поуки свързани с финансите на база грешките на героите. Според проучването, когато познатите герои от телевизията постъпват безразсъдно с финансите си зрителите си вземат поука и прилагат наученото в личния си живот.
Това затвърждава разбирането, че хората са социални същества и несъзнателно се влияят от това, което околните правят.
Прави като мен, купувай като менПодобни ситуации, в които „социалните норми“ или действия на другите влияят върху това, което някой прави, се регистрират по целия свят.
Например, според последни проучвания, хората са два пъти по-склонни да купят нещо на борда на самолет, ако човекът до тях го направи.
В Холандия изследователи открили, че когато някой спечели от лотарията, неговите съседи са по-склонни да си купят нова кола.
В Съединените щати компанията, която отчита потреблението на енергия, е успяла да намали разхода и сметките на потребителите, като им е казала, че съседите им са с много ниско потребление.
Във Великобритания Агенция „Приходи и митници“ на Нейно Величество е подобрила нивото на събираемост на данъците по сходен начин. В писма до данъкоплатците е добавен един допълнителен ред, който гласял, че мнозинството от хората в квартала на получателя вече са платили своите данъци.
Икономистът Крис Дилоу е проучил и други сходни пример за това явление в блога на eZonomics, така че по-добре бъдете внимателни със съседите си!
Малък екран, голямо влияниеСветовната банка използва за свое изследване популярния сапунен сериал „Скандал!“ в Южна Африка с цел да провери дали зрителите ще научат нещо от телевизионната драма.
Сюжетът, свързан с финансите в сериала, продължил два месеца и включвал една от водещите героини. Тя взимала прекомерно големи заеми и безотговорни покупки на кредит, занимавала се с хазарт. Накрая се оказала в изключително затруднено финансово положение, а в крайна сметка потърсила помощ, за да може да излезе от ситуацията.
Изследователите Гунхилд Берг и Билал Зия пишат, че зрителите на шоуто придобиват значително по-високи финансови познания относно повдигнатите въпроси и имат по-добро финансово поведение в края на проучването.
По-конкретно, зрителите на „Скандал!“ са били два пъти по-склонни да заемат пари от официални източници, по-малко склонни да се занимават с хазарт, и по-малко склонни да осъществяват покупки на кредит в сравнение с фокус групите, които са гледали друг сапунен сериал.
„Тази постъпка е правилна“Защо сапунените сериали са толкова убедителни? Опитът на водещ изследовател в науката за убеждаването, Робърт Чалдини, би бил от полза.
В книгата „The Small Big“ Чалдини и съавторите Стив Мартин и Ноа Голдщайн обясняват, че тенденцията хората да повтарят това, което околните правят, може да бъде свързана с дълбоко залегнали психологически цели.
Заедно с желанието за ефективно вземане на решения, те твърдят, че в човешката природа е залегнал и стремежът да искаме да се виждаме в добра светлина, както и другите да ни виждат в такава.
Така че да казваме на околните какво повечето хора правят може да бъде подходящ метод да контролираме поведението им. Като добавяме послание, че това действие е подходящо/добро създаваме още по-силно влияние, тъй като това ни помага да изградим позитивен образ както за себе си, така и за околните.
В телевизионното шоу, емоционалната връзка с телевизионната звезда посланик може би е спомогнала за повишаване на ефективността.
Главоблъсканицата за спестяваниятаВ контекста на личните финанси и решенията за спестяване и харчене се откроява едно определено предизвикателство. Разходите често са забележими и следователно е по-лесно да се разпространят като норма, но спестяването е почти винаги незабележимо. В ежедневието хората често парадират с нова кола, хубави обувки и последния модел телефон, докато спестяването често се отразява само при липса на потребление, което е трудно да се забележи.
Можем ли да насърчим „забележимо спестяване“?Един въпрос за всеки, който се опитва да помогне на другите да спестяват или на тези, които искат да спестят повече за себе си, е: „Как мога да направя спестяванията си видими?“
Спомням си една пазарска чанта с надпис, гласящ: „Току-що осъществих изгодна сделка в Filene’s Basement“. Според този слоган купувачът е спестил пари, защото не е закупил продукта на пълната му цена, но не показва, че все пак той е похарчил пари вместо да си купи по-малко продукти или да не купи нищо.
Може би обявяването на целите ни, свързани със спестяванията в социалните медии, може да помогне. Може би ако страницата ни е изпълнена със статуси като този: „Току-що увеличих моята пенсионна вноска“, хората, които я виждат, биха били по-склонни да заделят повече. Или може би трябва да си вземем поука от теста със сапунените сериали и да въведем забележими спестявания в сюжетните линии на нашите любими телевизионни предавания.
Според изследването по-горе, може да се окаже, че това работи.