KBC logo
arrow
contacts icon contacts icon

Contact us

online clients widget icon online clients widget icon

Digital Portal

piece price piece price

Unit Value

calculator widget icon calculator widget icon

Pension Calculator

Подаръчна карта за Коледа?

15 декември 2017


Подаръчна карта за Коледа?

Икономистите са раздвоени

В навечерието на коледните празници все още нямате идея какво да купите на чичо си? Той не пие и е на диета. Изглежда, че единственият вариант за подарък е карта, в която да заредите определена парична сума и да я сложите под елхата.

Но дали това е приемлив подарък

За някои икономисти отговорът несъмнено е да. Звучи смислено да подарите карта с определена от вас сума, а получателят й да си подари нещо, което наистина желае.

Професор Джоел Валдфогел описва Коледа като „голяма организирана институция за разрушаване  на стойността“, защото подаръците се оценяват значително по-малко от онези, които ги получават, отколкото всъщност струват на купувачите им.

„Когато купуваме нещо за себе си, ние добре знаем какво ни харесва, затова всеки долар, който харчим, произвежда поне един долар удоволствие“, казва той.

Какво харесваме наистина

Купувайки неща за другите, ние правим по-малко информирани избори (защото ние не сме другите) и затова резултатът е по-малко удовлетворяващ. Според изследването на проф. Валдфогел, ние ценим вещите, които получаваме като подаръци, 20% по-малко от вещите, които си купуваме сами.

Парите от друга страна, позволяват на получателя да си купи това, което харесва. Имайте в предвид, че паричните средства трябва да идват „от тези с по-висок социален статус до тези с по-нисък социален статус“, т.е. родители на деца, баби и дядовци на внуци, лели и чичовци на племенници, това твърди проф. Валдфогел.

Така че подарък - карта, която позволява на човек сам да избере подаръка си, е напълно разумен избор.

Според Брус Уидик – професор по икономика и международни изследвания в Университета в Сан Франциско, подаръчните карти са царете на Коледата, защото за разлика от парите в брой, те позволяват на получателя да се поглези без капка вина.

Той признава, че има много хора, които нямат трудности да похарчат пари за себе си, има и много други, подобно на него, които страдат от "хиперопия".
Тези "обичайно отговорни" хора имат затруднения да харчат пари за себе си. И точно както много хора трябва да се ангажират предварително с избягването на безполезни изкушения.

Карта за теб

Парите в брой, които човек получава като подарък, най-често накрая биват използвани за битови разходи. С подаръчна карта за amazon. com например, получателят има възможност да си купи каквото прецени. Тогава подаръкът наистина е подарък.

Британският икономист Тим Харфорд твърди, че подаръчните карти са лош избор, защото успяват да бъдат „стерилни и неефективни едновременно“.

„Съдбата на тези ваучери много често приключва в бюрото неизползвани с изтекла валидност", пише в блога си Харфорд.

Той посочва изследването на Дженифър Пайт Офенбург, което проследява стойността на препродажбата на карти за подаръци на ebay.com.

Според изследването, хората са склонни да отлагат покупките си с подаръчен ваучер, ако те са с по-дълъг срок на валидност.

Според оценките на CEB Towergroup, през 2015 г. само в САЩ са били пропилени 1 млрд. долара от неизползвани карти за подаръци.

Да изпуснеш удоволствието

Изследване на калифорнийския университет проследява група студенти, на които били дадени подаръчни карти от кафене. Някои от картите били валидни 3 седмица, а други 3 месеца.

Получилите ваучери със срок 3 месеца били много по-малко склонни да ги използват, смятайки че  в бъдеще ще имат повече време да ги използват без да осъзнават, че в бъдеще ще бъдат също толкова заети. Същото се случва и когато получили ваучери за кино.

От друга страна, натискът на крайния срок помага на хората да спрат да отлагат и да се насладят на нещо купено лично за тях.

Съвет от изследователите? Определете си ваш краен срок, до който да похарчите парите от подаръчния си ваучер и го спазвайте.

Вместете се в бюджета

В същото време има цяла група хора, за които подаръчните карти не са подарък - те са начин да успеят да се впишат в рамките на месечните си разходи.

В проучване на First Data 16% от хората, обикновено на средна възраст, купуват карти за подаръци като устройство за бюджетиране. Те презареждат картите, като ги използват вместо пари в брой, особено в кафенета и магазини за отстъпки.

Независимо от страната, която заемате по въпроса с подаръчните ваучери, тази Коледа можете да направите някой друг по-щастлив отколкото бихте били самите вие, ако изхарчите определена сума лично за вас.
Back to all news