KBC logo
arrow
contacts icon contacts icon

Contact us

online clients widget icon online clients widget icon

Digital Portal

piece price piece price

Unit Value

calculator widget icon calculator widget icon

Pension Calculator

На актуални теми

30 март 2015

Финансови резултати на ING Банк – клон София за първото шестмесечие на годината

Конкуренцията между банките

Нови продукти и услуги разработвани от ING Банк клон София

Въвеждане на Еврото

Трудности при кредитирането на бизнеса в България

Основни клиенти

ING Банк – офис Варна

Стратегията на ING Банк клон София

Финансови резултати на ING Банк клон София за първото шестмесечие на годината

Финансовите резултати на ING Банк клон София за първото шестмесечие на годината са задоволителни и са една добра база за постигане на по-добри резултати през второто полугодие. Впрочем, резултатите за първите два месеца на второто полугодие потвърждават това. За шестте месеца имаме чувствителен ръст на активите до 306 млн. лева, кредитният ни портфейл също се е увеличил, много осезателно е нараснала сумата на депозитите – до над 200 млн. лева, което е показателно, че клиентската ни база се развива и това естествено може само да ни радва, тъй като е постигнато в една много конкурентна среда в един далеч не съвършен, но развиващ се пазар.

Конкуренцията между банките

Характерно за българския банков пазар е това, че той е много ограничен. Съществува един относително постоянен кръг от 60-80 големи клиенти, които са предпочитани от повечето банки. Напоследък се забелязва тенденция към засилено внимание от страна на банките към по-малки, но динамични фирми. За да спечелят или задържат клиентите си, банките са принудени да предлагат все по-добри условия, както от гледна точка на ценови равнища, така и по отношение на качеството на обслужване и на предлаганите продукти, които стават все по-многобройни и разнообразни. Това от своя страна прави клиентите по-взискателни. В крайна сметка пазарът се развива нормално, от което печелят клиентите. Ние, естествено, се стремим да следим пазара и да реагираме адекватно на промените в него, а в някои случаи самите ние предизвикваме промените в него, като предлагаме нови продукти и услуги. В такава ситуация за нас е важно не само да предлагаме по-евтини и по-добри продукти, но и да създадем трайни взаимоотношения с нашите клиенти. Нашият опит показва, че повечето фирми и организации, които имат стратегически цели, оценяват по достойнство взаимоотношенията с Банката в дългосрочен аспект. Подобна нагласа и от двете страни вече е предпоставка за превръщането на тези взаимоотношения в партньорство. Смея да мисля, че с голяма част от най-важните ни клиенти сме постигнали това.

От друга страна пазара на кредитни продукти е нещо доста специфично, тъй като съществува елемент на риск, който следва да бъде анализиран и на тази база да се вземе решение за отпускането на даден кредит. Често се случва банките да имат различни преценки за едни и същи рискове, което пък създава възможности както за банките, така и за клиентите им.

Нови продукти и услуги разработвани от ING Банк клон София

За корпоративните си клиенти предлагаме всичко от арсенала на една голяма международна банка, каквато е ING, което е приложимо на българския пазар. Това, което предлагаме трябва да бъде възприето от пазара. Преди две години, когато направихме първата в България не-публична емисия на корпоративен краткосрочен дълг (Commercial Paper) пазарът не беше все още напълно подготвен за подобен инструмент. Сега пласмента на тези книжа върви много по-лесно, между другото и в резултат на пенсионната реформа и развитието на пенсионните фондове, които са естествен инвеститор в подобен род инструменти. И в момента разработваме нови продукти, предназначени за големи корпоративни клиенти, но тях ще запазя в тайна, тъй като ако ги спомена, конкурентите веднага ще започнат да ни копират. В общи линии принципът е да предлагаме на клиента това, от което той има нужда, по начин който да е икономически ефективен за нас и удобен за него.

Това, което бих могъл да спомена е, че отскоро предлагаме ипотечни заеми. Това е продукт насочен предимно към персонала на нашите корпоративни клиенти. Според нас в много отношения това е един от най-добрите продукти от този род, които се предлагат на българския пазар. Този заем всъщност е част от пакет финансови продукти, който включва сметки, депозити, карти, електронно изплащане на заплати, овърдрафт по дебитна карта и др. Всеки, който се интересува, би могъл да научи повече като посети нашия уеб сайт (www.ing.bg).

Въвеждане на Еврото

Въвеждането на Еврото в обръщение е по-скоро технически и оперативен, отколкото икономически процес. Предстои зареждане с Евро банкноти в мрежата от търговски банки, така че да има пълна готовност за пускането им в обръщение на 1 януари 2002. Постепенно след това банките трябва да се освободят от натрупаните количества банкноти в национални валути. Системите на банките трябва да бъдат приведени в пълна готовност за този процес като съществуващите сметки в национални валути ще бъдат закрити и на тяхно място открити сметки в Евро. Нашата банка изпълнява определен план от дейности в тази насока, който върви по график и за който клиентите ни са уведомени.

Трудности при кредитирането на бизнеса в България

Традиционно кредитният портфейл заема над 50% от активите на софийския клон на ING Банк. За сравнение, в цялата банкова система кредитите представляват по-малко от една трета от активите. Това е дейност, която ние активно ще развиваме и занапред. Като изключим обичайните проблеми при развитието на бизнеса, породени от конкурентната среда, бих посочил няколко неща, които препятствуват работата ни. Законодателството като цяло е в полза на длъжника, а не на кредитора. За една банка е много трудно да събере вземането си по дадено обезпечение. Процедурата е изключително тромава и тежка. Абсолютно задължително е един кредитор, който е поел рискове и комуто се дължат пари да има повече и по-големи права. Това следва да се промени – от години е така, но нищо не се прави. Друг момент, на който би следвало да се обърне внимание е хармонизацията на българските счетоводни стандарти с международните. Естествено финансовите отчети на фирмите следва да отразяват истинското им състояние – в момента това не винаги е така и за една банка е трудно да определи кредитния риск на дадена фирма без допълнителен анализ, което отнема време и ресурси. Трудности предизвиква и непредсказуемият характер на левовия паричен пазар. Не е нормално овърнайт лихвите да достигнат равнища от 25-27%, като два дни преди това са били между 5 и 7%, както се случи преди няколко седмици и след това да се сринат под 2 %. Пазарът се люшка от една крайност до друга, от пълна липса на левове до свръхликвидност, което не е добре. Редно е централната банка и министерството на финансите да имат отношение по този въпрос – наличието на ликвиден левов пазар е предпоставка за по-добра работа на банките, а оттам и за бизнеса, който банките кредитират. В крайна сметка това е важно за икономиката като цяло. Пък и не може да се очаква развитието на капиталовия пазар, което е сред приоритетите на новото правителство, без да има нормално функциониращ паричен пазар.

Основни клиенти

Когато започнахме през 1994, вниманието ни беше насочено главно към мултинационалните компании, работещи в България. Това са така наречените глобални клиенти, с които работим в целия свят и до голяма степен те определят регионалното ни развитие. Постепенно, с подобряването на икономическите условия в страната, развихме добри взаимоотношения и с големи български компании, главно от структуроопределящи отрасли на българската икономика. За повечето от тези компании ING Банк беше и си остава символ на нови продукти на българския пазар, както и на традиционно високо качество на обслужване. През последните няколко години нашите усилия са насочени и към един нов сегмент от пазара – малките и средни предприятия. Считаме, че за седемте години, в които работим на българския пазар, сме натрупали достатъчно опит и вече можем да предложим продукти, които са разработени специално за този сегмент.

ING Банк – офис Варна

Офисът ни във Варна се превърна в много важна част от нашия бизнес. Развива се много успешно и работим усилено така, че това да продължи и в бъдеще. Имаме великолепен екип, който без съмнение ще се справи с тази задача. Разкриването на нови клонове, както и поглъщане на местни банки засега не се вписва в плановете ни. Има по-ефективни начини за развитие на бизнеса.

Стратегията на ING Банк  клон София

От средата на месец август имаме нов генерален директор – Ян-Вилем Овърватер. Трудно може да се очаква генерална промяна в политиката ни, тъй като ING не е организация, която мени приоритетите си всеки ден - при нас основните насоки на бизнеса се планират няколко години напред. Естествено е обаче всеки нов ръководител да има нови идеи и виждания, които да реализира на практика, и които да оставят отпечатък в развитието на организацията. Така че очаквам и с новия ни генерален директор да продължим да вървим напред, така както беше и с предишните ни трима генерални директори, всеки от които има значителен принос за развитието на ING в България.

 
Back to all news