На пръв поглед гледането на телевизия няма нищо общо с начина, по който управляваме парите си.
Въпреки това, съществува информация, че гледането на телевизия може да е много повече от забавление за свободното време. Гледането на няколко епизода от даден сериал наведнъж всъщност може да повлияе на решенията ни в живота.
Един експеримент с почитатели на сапунени сериали показва, че телевизията може да ни създаде по-добри навици, свързани с парите. Но освен добри, тя може да създаде и лоши навици.
Търговията с акции в „Зайнфелд“?
Търговията с акции е сериозен бизнес. Въпреки това, епизодите на сериала „Джери Зайнфелд“ са били използвани, за да се проследи начинът, по който емоциите влияят на търговските решения. Организаторите на експеримента възложили на група хора да изтъргуват измислени акции при лабораторни условия. Преди търгуването, на някои хора им е била пусната комедията, а на други - не. Резултатът показал, че тези, които са изгледали филма, са изтъргували същите акции на по-високи цени. „Доброто настроение води до по-голям успех“, твърди изследването.
В един свой пост в eZonomics относно пазара на акции, икономистът Крис Дилоу твърди същото и казва „продавайте през май“. Гледането на комедии, както и по-хубавото време през пролетта създават добро настроение, по-голям оптимизъм към икономиката и по-голямо желания за поемане на рискове.
Scandal! от сапунените сериали
Не само комедиите влияят на начина, по който управляваме парите си, сапунените сериали също. Едно проучване на Световната банка включва в сюжета на популярния южноафрикански сериал Scandal! („Скандал“) финансова линия, за да провери дали зрителите са научават нещо от ТВ драмата. В новия сюжет главната героиня задлъжнява неимоверно заради закупуване на стоки на кредит и хазарт, и накрая се оказва в безпомощно финансово състояние, и се налага да потърси помощ. Резултатите от проучването показват, че зрителите са обогатили значително финансовите си познания по дискутираните въпроси. Прочетете повече за проучването в статията на Натаниъл Спенсър в eZonomics.
Уроци от „Сделка или не“ за бъдещи пенсионери
В играта „Сделка или не“, която започва да се излъчва първо по холандската телевизия, състезателите трябва да се обзалагат дали сумата или наградата, която „банката“ предлага, ще надвиши определена сума, която остава скрита.
Наличните суми се намират в кутии, които се отварят една по една във всеки следващ етап от играта. Вероятността да налучкаш отговора намалява с напредването на играта. Въпреки това, някои състезатели продължават да играят, вероятно подлъгани от мисълта, че са започнали играта без нищо, и каквото и да вземат, би означавало успех.
Известният професор по поведенческа икономика Ричард Талер пише в книгата си от 2015 г. Misbehaving, че това мислене може да окаже значително вредно влияние в случаите, когато инвеститорите погрешно смятат, че загубата им зависи от предишните печалби. Той дава пример с хора, които „захранват“ пазара на акции със спестяванията си за пенсия, като забравят, че загубите могат да бъдат по-големи от усещането за лесна печалба, което наблюдаваме и в играта „Сделка или не“.