Може и да ви звучи странно, но необичайните знаци около вас, могат да ви напомнят за списъка ви със задачи
Когато се опитвате да спестите средства или просто да покриете заемите си е добре да имате внимателно обмислен план. Това, обаче, отнема време и много лесно може да забравите за важните детайли.
Няма лесен начин да запомните всичко, дори когато става въпрос за финанси. Спомените постепенно избледняват и настоящето запазва фокуса върху това, което се случва тук и сега.
Изследване на Тод Роджърс от Харвард и Катрин Милкман от Университета в Пенсилвания разкрива, че някои трикове за напомняне работят по-добре, отколкото други. Понякога те могат да подобрят способността ви за запаметяване на задачи с цели 32%!
Разчитане на правилните сигналиРоджърс и Милкман установяват, че когато обвързвате на пръв поглед несвързани знаци с конкретни задачи от графика ви, може да ги запомните по-лесно. Първият експеримент, проведен от тях, има за цел да накара участниците в него да си спомнят обещанието си да дарят средства за благотворителност.
По време на онлайн тест, участниците в експеримента са били запитани дали биха искали да дарят средства за конкретна благотворителна кауза. Било им споделено, че ако искат да изпълнят обещанието си, трябва на излизане да вземат със себе си един кламер. Някои били информирани, че за да си спомнят за това, по време на теста на бюрото им ще бъде разположена статуетка на слонче върху купчинка от кламери.
Помня като слон
74% от обещалите да дарят за благотворителност взели кламер на излизане благодарение на статуетката слонче. Само 42% от участници, които не знаели за статуетката, си спомнили сами за кламера.
Роджърс и Милкман поясняват: „По-вероятно е нестандартните знаци да предизвикат реакция в паметта ви, отколкото обикновените. Това е така, защото нетипичните знаци събуждат у вас сравнително по-малко асоциации."
Вторият експеримент използва серия от различни рисунки на слонове за напомняне на участниците. Този път само 53% от хората си спомнили да вземат със себе си кламер на излизане. Роджърс и Милкман провеждат редица експерименти в различни ситуации, които потвърждават тезата, че необичайните знаци са най-полезни при напомняния - дори в сравнение с писмени съобщения и бележки.
„Докато писмените съобщенията понякога могат да бъдат много ефективни, в среда с много стимули, които се надпреварват за вниманието ви, напомнянето чрез асоциации може да бъдат по-ефективно."
Плюшени животни и лични финанси
Плюшени играчки също са били използвани като знаци в някои от проучванията на Роджърс и Милкман. Те потвърждават тезата, че запаметяването на изображения или снимки може да бъде по-полезно за паметта ви от писмените бележки.
Междувременно японско изследване от 2012 г. показва, че хората действително се концентрират по-добре след като са разглеждали снимки на котенца или други сладки животни.
Така че може би сладките снимки на котки в интернет могат действително да работят във ваша полза. Изглежда че всичко, което се откроява и е представено на точното място и в точното време, може да ви помогне да превърнете добрите си намерения в действия. Лесно е да си представите как това би помогнало при управлението на финансите ви - още един пример за силата на доброто планиране при вземане на решения.
Преодоляване на дупките в паметта
Стратегията, която Роджърс и Милкман предприемат, изглежда работи най-вече заради своя необичаен подход - привличане на вниманието по време на рутинни дейности.
Много хора са добри в подготовката на писмени съобщения, които да им напомнят за задачите им. Тези напомняния за предстоящи крайни срокове могат да бъдат създадени като автоматични предупреждения на компютъра или мобилното устройство, или просто като лепящи листчета, поставени на хладилника. За съжаление хората все още често забравят за тези знаци, когато наближи крайният срок.
Много често, когато една мисъл изникне в главата ви, тя бързо бива изместена от друга, така че защо не опитате да използвате по-необичайни напомняния?