По произход той е холандец, а в София живее от четири години. През това време обаче е успял не само да види повече от природните “чудеса” на България, но и да популяризира чрез Интернет древния град Перперикон. Така, освен с корпоративните интереси на клиентите си, през 2003 г. ING Банк свърза дейността си и с развитието на културния туризъм.
Ян Вилем Оверватер – Регионален директор на ING в България
Регионалният директор на холандската група в България твърди, че за 10 години са успели да привлекат повечето големи компании за клиенти.
Въпреки че е една от първите западноевропейски банки, които откриха клон в София, тя няма широка мрежа в страната – освен в столицата, другият е във Варна. Това, което отличава ING Банк от останалите трезори е, че отдава приоритет на корпоративния бизнес. Предимно мултинационални компании, крупни български фирми с експортна насоченост, големи вносители и износители на стоки и суровини.
Холандската банка предлага и услуги, като финансиране на търговски операции, депозитарно управление на ценни книжа, касови плащания и трансфери, както и широка гама от продукти за физически лица – служители на корпоративните клиенти на ING . Тя e и сред лидерите в световен мащаб при предоставянето на попечителски услуги.
Миналата седмица ING бе обявена за най-добра банка-депозитар в Източна Европа на 2005 г. В тази категория тя се състезаваше с още няколко големи банки от региона - Банк Аустрия Кредитанщалт, Банка ПеКаО, Райфайзенбанк и Скандинавска енскилда банк., но успя да ги надвие и да спечели приза на престижното списание International Custody and Fund Administration – ICFA. Холандската банка бе номинирана в 5 от общо 15 категории, като тези за европейски трансферен агент на годината, заемодател на ценни книжа, брокер, дилър и клиринг агент на сделки с ценни книжа и регионална банка-депозитар в Северна и в Източна Европа.
ING Банк е част от глобална финансова група, която предоставя услуги в три насоки – банково дело, застрахователна дейност и услуги по управление на активи. ING има над 60 млн. частни, корпоративни и институционални клиенти в повече от 50 страни. В ING работят 112 000 човека.
Оперативната нетна печалба на ING Груп за 2004 г. е близо 5,4 млрд. евро, което е нарастване с 33% спрямо по-миналата година. Чистата печалба се е увеличила с 47,6 на сто и е 5,9 млрд. евро.
В тазгодишната класация на авторитетното списание “Форбс” за водещи компании финансовата група заема 9-то място. Според регионалния директор на холандската банка в България Ян Вилем Оверватер, ING се е представила отлично и по четирите показателя - продажби, печалба, активи и пазарна стойност. “Това са основните критерии, които американското издание използва при подбора на световните топ-фирми”, каза той пред “Политика”. По думите на Оверватер ING е четвъртата по големина компания по активи и сред тринадесетте, които управляват средства за над 1 трилион долара. Групата е на 21-о място по продажби и на 23-то по показателя печалба. Пазарната й стойност е 68 млрд. долара. Тези резултати я класират в първата световна десятка, след Ситигруп, Дженерал Електрик и Америкън Интернешънъл Груп.
“ING има конкретна отговорност към своите клиенти, като се стремим да бъдем партньор, с който е лесно да се работи”, обясни Оверватер. Според него едно от най-големите предимства на холандската финансова група обаче е, че предлага възвръщаемост над средното ниво на своите акционери.
Първият клон на ING Банк се открива в София на 3 октомври 1994 г. Седем години по-късно той се оглавява от Оверватер. Сега банката разполага с активи на стойност 585 млн. лева. Кредитният й портфейл е 336,5 млн. лева, като 90% от заемите, които отпуска са за търговски цели. Финансовата институция дава и ипотечни кредити за служителите на своите клиенти.
“ING Банк има добри конкурентни предимства на българският пазар, тъй като е клон на глобална кредитна институция, която разполага с огромно "ноу-хау" за определени корпоративни продукти”, заяви регионалният й директор пред “Политика”. Според него за десет години в България банката вече е успяла да създаде контакти с почти всички големи фирми.
Оверватер смята, че до растеж в сектора води правилното комбиниране на услуги и продукти. Въпреки това ING непрекъснато следи тенденциите на пазара и се бори да завземе по-голям дял, защото и конкуренцията става по-жестока.
Една от най-улесняващата клиентите услуги на банката е он-лайн банкирането, чрез което клиентите през Интернет могат да получават информация за състоянието на сметките, депозитите и кредитите си, а също и за валутните курсове и лихвените проценти на трезора. През Интернет те могат да плащат, да купуват или продават валута от домашния компютър, без да посещават банковия офис.
“Интересно е, че он-лайн банкирането се използва от над 50% от клиентите на ING Банк в София, а над 75% от всички плащания се извършват чрез глобалната мрежа”, заяви Оверватер пред “Политика”.
Приложението ING Онлайн, което през 2002г. бе разработено от екип на ING Банк клон София, вече успешно се внедрява в редица страни от региона – в Румъния – 2002г., Унгария – 2003г., Република Чехия – 2004г., Украйна – 2004г, Словакия – 2004г., и Полша –2005г. (предстои пускане в действие).
“Клоновете на чуждестранните банки като ING и Ситигруп няма да бъдат засегнати от мерките на БНБ за затягане на кредитирането, защото капиталът им възлиза на милиарди евро”, коментира регионалният директор на холандската група пред “Политика”. Според Оверватер банките на пазара, които имат адекватен ресурс и достатъчно голяма депозитна база от нефинансови институции, ще изпитат по-малки затруднения от въвеждането на рестрикциите.
Ян Вилем Оверватер е роден през 1959 г. в Холандия. Учил е философия и методология, има и магистърска степен по гражданско и бизнес право. Преди да заеме длъжността регионален директор на ING в България през юли 2001 г. е работил в страни, като Сингапур, Бразилия, Индонезия и Чехия. Обича да кара ски, да слуша музика, а през лятото се отдава на джогинг. Женен, с четири деца.
Даниела Георгиева
в. Политика