KBC logo
arrow
contacts icon contacts icon

Contact us

online clients widget icon online clients widget icon

Digital Portal

piece price piece price

Unit Value

calculator widget icon calculator widget icon

Pension Calculator

ING ще управлява три пенсионни фонда в България

30 март 2015

Орлин Тодоров, Директор Корпоративно банкиране
ING Банк клон София

- Г-н Тодоров, ING Груп е една от най-големите холандски и европейски финансови институции. В България тя е известна с дейността си като банка, но по света ING предлага и други финансови услуги. Какви са те?

- ING Груп е холандска финансова група, която съществува под това наименование от 10 години, въпреки че корените и са далеч назад във времето. ING Груп е втората по размер на активите холандска компания след "Роял Дъч Петролиум" - холандската част на "Шел", и е една от най-големите финансови институции в Европа. Според някои от последните класации е на трето място.

В този си вид ING Груп е резултат от много сливания и поглъщания. Има две, обаче, които са с решаващо значение за облика на групата и маркират създаването й. Първото е от 1989 г. между бившата НМБ Банк и Пост банк. След това, през 1991 г. те поглъщат една много голяма застрахователна компания в Холандия - Национале Недерланден и образуват ING . Това е съкращение от "Интернационале Недерланден Груп". Групата развива три основни дейности - банково дело, застраховане и управление на активи.

В този смисъл ING не е само банка, но това тук не е широко известно, поради простата причина, че в България функционира само банката. ING е финансова компания, която има три дейности, едната от които е банковата. Освен традиционно силното присъствие на ING Банк в Азия и Латинска Америка, банката увеличи влиянието си на практика в цяла Европа с поглъщането на белгийската BBL (Банк Брюксел Ламбер), германската BHF (Берлинер Ханделс унд Франкфуртер Банк), английската Barings, полската Bank Slaski и др. Но въпреки това по-голямата част от приходите на групата идва от застраховане, а не от банково дело.

- Кога стъпи ING Банк в България?

- Това е първата голяма международна банка, която установи свое присъствие в България през октомври 1994 г.

- Кои са клиентите ви в България?

- Клиентите ни са три основни групи. Това са чуждите компании, които инвестират в България, големите български фирми, някои от които в резултат на процеса на приватизация станаха собственост на чужди компании и много голям брой по-малки частни български фирми, но с активна международна дейност. Отскоро вече поглеждаме малко по-задълбочено и към този сегмент от пазара, който обхваща малките и средни фирми.

Петдесет процента от активите ни са кредити, ние не сме спестовна каса, а банка в истинския смисъл на думата.

- Доскоро ING Банк обслужваше у нас само корпоративни клиенти. Достъпни ли са вече продуктите ви и за гражданите? Кой има достъп до продуктите ви на дребно?

- Всеки. Но не го популяризираме толкова, тъй като се обръщаме предимно към персонала на нашите съществуващи корпоративни клиенти и в общи линии смятаме, че това, което предлагаме, е добро. Нашите продукти са малко по-различни от останалите, по-изчистени са, по-лесни са, по-достъпни са.
- Говореше се, че имате интерес да влезете и в пенсионното осигуряване в България.

- Ние купуваме съществуваща компания. Името й вече е променено на "ING пенсионно-осигурително дружество". В момента се финализира сделката и в най-кратък срок официално ще бъде обявено нашето навлизане на пенсионния пазар. Дружеството ще управлява три пенсионни фонда - професионален, универсален и доброволен.

 

- В България вече започна активна кампания по набиране на клиенти на пенсионните фондове. До края на септември всеки българин, роден след 31 декември 1959 г., трябва да си избере универсален фонд. С какво мислите да ги привлечете?

- Само в Централна и Източна Европа ING има около 7 милиона клиенти. Ние не сме аматьори в тази дейност. Имаме опит, традиции, познания, както в предоставянето на пенсионни услуги със стандартно за ING качество, така и в управлението на средства. По света ING управлява 600 млрд. Евро активи на всички глобални пазари. ING знае как да управлява парите и точно това очакват нашите клиенти. Те идват при нас, освен заради всичко друго, и заради сигурността, която ING представлява. Един пенсионен фонд от втория стълб - допълнителното задължително осигуряване - обхваща всички хора, родени след 31 декември 1959 г. Това са млади хора, някои от тях ще ползват придобивките от пенсионните продукти след период от 20 - 25 г. Тук става дума за дългосрочен бизнес, за финансова сигурност и стабилност. Аз не съм убеден, че всеки би могъл да предложи тази сигурност и стабилност, която предлага ING. Човек трябва малко да помисли.  Не е все едно къде ще си държиш парите.

- В кои градове ING Банк има офиси?

- От 1994 г. функционира офисът ни в София, който е клон на Амстердам, а през май 1998 г. разкрихме офис във Варна. Той покрива източната част на България - Варна, Добрич, Бургас, Разград, Шумен. Офисът се развива много добре.

- По света ING е много известна и с дейността си на инвестиционен посредник. Какво предлагате у нас?

- Българският капиталов пазар е извънредно неразвит, но ние се занимаваме с такава дейност. Бяхме първата банка в България, с помощта на която един наш клиент емитира дълг. Това беше "Солвей-Соди". Това е съвсем нов продукт за нашия пазар, никой не го беше правил дотогава. Миналата година разработихме програма за "Солвей-Соди" за емитиране на краткосрочни дългови инструменти на стойност 20 млн. лв.. Програмата е тригодишна, с издаване на шестмесечни дългови ценни книжа. В момента тя се развива успешно. Това не е публична емисия, а за ограничен брой клиенти. Подобен продукт в Източна Европа традиционно първо е бил лансиран от ING Банк. И за нас в България беше въпрос на чест и достойнство да бъдем първи.

- Какви са предизвикателствата пред вас в България?

- В известен смисъл пазарът в България е много конкурентен поради факта, че е относително ограничен по обем. Спрямо него банките са много. Трудно е да се работи на този пазар и определено е предизвикателство да развиваме нов бизнес във всяко отношение. Това включва нови продукти за съществуващи клиенти, завоюване на нови клиенти, предлагане на нови продукти и услуги на пазара. При нас базата за сравнение е много висока.

в-к СЕГА
Back to all news